Friday 3 October 2014

Dendam Pada Salahuddin Berakhir Dengan Balfour

Ketika perang salib meletus, Baitul Maqdis ketika itu di bawah kuasa tentera kristian salib. Kristian telah menguasai baitul maqdis hampir 90 tahun menukarnya menjadi gereja.

Kemudian Allah munculkan seorang tokoh buat umat Islam pada zaman tersebut, Sultan Salahuddin Al-Ayubi, seolah-olah dikatakan oleh ulama' sejarah bahawa Sultan Salahuddin Al-Ayubi di ciptakan untuk menamatkan perang salib dan membebaskan semula masjidil aqsa. Pada ketika itulah detik manis bagi umat Islam, pertama kalinya azan berkumandang di masjid suci itu. Sultan segera membersihkan masjid tersebut dan menjadikannya semula sebagai tempat Ibadah umat Islam.

Namun, bagi golongan kuffar, kisah ini tidak terhenti begitu sahaja. Dendam kesumat kepada Sultan Salahuddin Al-Ayubi khususnya terus membara dan dipendamkan. Umpama bom jangka yang menunggu masa untuk diledakkan pada masa yang sesuai.

Dipendekkan cerita, umat Islam semakin lemah, sultan sudah hilang kuasa, slogan jihad sudah tidak lagi ditakuti, Al-Aqsa kembali jatuh ke tangan kuffar dengan perjanjian balfour (1917).

Ketika hari Inggeris menjajah Al-aqsa (1917), General Edmund Allenby melaungkan dengan angkuhnya "Hari ini, berakhirlah perang salib!!". Pada salah satu majalah ketika itu pula mengeluarkan karikatur bertajuk "Pengakhiran Kempen Salib" melukiskan wajah Richard The Lionheart yang pada dahulunya menentang Sultan Salahuddin Al-Ayubi (1137-1193). Mengangkat kembali perjuangan Richard dan menganggapnya terkorban dalam 'perang suci'.

Tidak cukup dengan itu, selepas tentera Perancis menakluki Damsyik (1920) General Henry Gouraud menuju ke kubur Sultan Salahuddin dan menyepak kubur tersebut dan berkata "kami sudah kembali wahai Salahuddin!" Pembukaan baitul maqdis oleh Salahuddin sudah lama berlalu, tetapi dendam kesumat bagi kuffar tidak pernah padam biarpun lebih 700 tahun sudah berlalu (1187-1917).

Kisah dendam pada Salahuddin tidak habis setakat ini sahaja. Usaha tersebut terus berkembang dalam usaha mencantas legasi Salahuddin yang baru.

Pada tahun 1992, Sukan Olympic musim panas sengaja diadakan di Barcelona, Spain demi memperingati 500 tahun pengusiran umat Islam dari Andalusia (1492). Pada tahun yang sama juga Bosnia diserang.

Bentuk yang sama juga cuba di aplikasi pada tahun ini (2014) ketika perlawanan akhir piala dunia bola sepak (FIFA) berlangsung pada penghujung Ramadhan sedang umat Islam di Palestin dibantai dihujani dengan roket-roket. Syukurlah peperangan kali ini berpihak kepada Umat Islam.

Namun, pada hari ini, siapakah yang mahu menyambung legasi Sultan Salahuddin Al-Ayubi. Siapakah yang mampu bertahan dalam menghadapi cantasan-cantasan daripada kuffar yang sentiasa berdendam dengan umat Islam?

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلا نَصِيرٍ

"Orang yahudi dan Nasrani tidak akan redha kepada kamu sehinggalah kamu menuruti agama mereka...."

Di Malaysia, cubaan untuk menghilangkan keaslian Islam itu makin hari makin kuat. Islam di Malaysia digasak dengan teruk sehingga berada pada zon merah buat masa ini. Jika kita tunduk pada kemahuan kafir, saya tidak terkejut suatu hari nanti mereka akan menyepak kubur nenek-moyang kita yang dahulunya bermati-matian mempertahankan agama ini di Malaysia.

Wallahu'alam.

Sumber foto dari laman fb Sejarah Islam - Dulu & Kini. 
Diskripsi foto:  Ilustrasi penyerahan pasukan Salib kepada Sultan Salahuddin Al Ayubi rahimahullah

No comments:

Facebook Blogger Plugin: By RNHckr.com

Post a Comment