Sunday 6 March 2016

Anak Lambat Cakap, salah siapa?

Pada ketika 90-an banyak kita dengar berkenaan 'teknologi mendekatkan yang jauh'. Ketika itu segala jenis teknologi yang memudahkan perhubungan menjadi satu pencapaian yang mengkagumkan.
Namun, hari ini, bila telalu biasa mengakses komunikasi jarak jauh, sehingga yang dekat selalu di abaikan. Tidak hairan banyak kes ibu yang datang ke klinik pakar mengadu tentang 'milestone delay' atau kelewatan dalam pencapaian tumbesaran anak-anak mereka khususnya dari sudut percakapan. Sesetengah ibu risau jika anak mereka di'diagnose' sebagai Autisme kerana termakan dengan dakyah gerakan Anti-Vaksin yang semakin popular di tanah air. Hakikatnya, merekalah punca 'milestone delay' ini.

Zaman kanak-kanak umur 2 tahun ke 4 tahun ialah waktu ketika mereka mula belajar untuk mengenal perkataan. Guru pertama mereka pastinya Ibu bapa mereka sendiri. Apa yang mereka cakap, anak-anak akan ajuk sehinggalah mereka pandai buat ayat perkataan sendiri.

Bercakap dengan anak-anak sebenarnya mampu merangsang perkembangan otak, atau secara spesifik dipanggil 'speech center'. Jika center ini dibentuk dengan baik, maka anak anda akan bercakap dengan baik dan begitu jugalah sebaliknya.

Jadi, nasihat saya, bercakaplah sebanyak mungkin dengan anak kecil anda, keranaandalah guru pertama beliau. Seperti nasihat Dr Nouman Ali Khan, bercakaplah dengan anak permpuan anda, dan bermainlah dengan anak lelaki anda. Interaksi secara terus seperti ini lebih memberi impak yang besar kepada mereka dan generasi akan datang.

Dengan selalu bertutur dengan mereka, sebenarnya mampu membentuk budi bahasa yang baik jika ibu bapa sendiri bertutur dengan bahasa yang elok. Sebab itu jugalah Nabi Muhammad S.A.W dihantar ke ibu susuan di pinggiran kota Mekah, kerana di situ terdapat satu qabilah yang masih bertutur dengan bahasa arab yang fasih dan elok.

"Setiap anak yang dilahirkan itu adalah umpama kain putih (fitrah), ibu bapalah yang bertanggungjawab mewamakan dan mencorakkannya, sama ada menjadi Yahudi, Nasrani dan Majusi" (riwayat Bukhari dan Muslim)

Jadi, didiklah anak anda sebaiknya, kerana andalah guru pertama mereka.

No comments:

Facebook Blogger Plugin: By RNHckr.com

Post a Comment