Monday 6 October 2014

Jundi Majhul

Walau namanya tidak pernah disebut orang banyak,
Walau kerjanya bukan di khalayak,
Walau kedudukannya tidak sehebat diplomat,
Prinsip ikhlas dan jujur tetap digenggam erat,
Kerana Allah sebagai matlamat!

Sebuah tulisan lama yang saya sendiri kurang pasti kenapa disimpan begitu lama. Pemerhatian saya kebelakangan ini membuatkan saya sendiri terfikir akan tulisan lama ini yang tidak di publish kepada umum. Mungkin kali ini masa yang sesuai untuk berbuat demikian.

Seringkali seseorang yang kepenatan berkerja dalam satu tempoh yang lama dalam pekerjaan yang sama timbul rasa malas dan bosan akan pekerjaan tersebut. Mula terdetik dalam hati dan syaitan membisikkan ke'agungan' pekerjaan orang lain. Kerja itu lebih hebat, Kerja itu lebih seronok. Kerja itu tidak penat. Kerja itu di khalayak. Mungkin bisikan-bisikan ini tampil secara mulus ke dalam hati sang daie.

Saya hadirkan kisah ini buat tatapan bagi diri ini dan rakan-rakan. Juga sebagai hadiah setelah penat bekerja tanpa henti akhir-akhir ini.

......

Beliau sering dilihat setiap petang membawa baldi di tangan kanannya yang dipenuhi dengan campuran cat dinding dan 2 berus cat. Kadang-kadang cat tersebut berwarna hitam, kadang-kadang warna merah. Pada tangan kirinya pula tersemat tongkat kayu buatan jati asli yang setia bersamanya ketika melakukan tugas.

Ketika jalan-jalan di Kaherah yang sesak menjadi lengang. Ketika manusia enak dengkur diulit mimpi. Ketika kemuncak kedinginan pada musim sejuk, beliau bangun dari tidur lalu bekerja pada jam 12 tengah malam setiap hari. Tiada banya beza dengan musim panas. Kerjanya tetap mula tatkala larut malam hinggalah azan subuh sebagai wisel penamat bagi pekerjaan beliau pada hari tersebut.

Kerja beliau kerja yang mencabar dan susah. Bahkan tiada siapa yang membayar upah gaji mahupun menilai hasil kerja beliau. Cukuplah Allah sahaja yang mengganjari segala amalan beliau. Hanya mengharapkan keredhaan Allah S.W.T tiada lain daripada itu. Beliau merupakan salah seorang daripada ahli Ikhwan Mait Ghamr (sebuah daerah dalam Daqhaliyah). Dari Mait Ghamr, beliau berhijrah ke Kaherah untuk berbakti sepenuh hati. Tiada seorang pun yang tahu alamat beliau di Kaherah, kerana beliau menetap di rumah sesiapa sahaja yang baik hati dan mengenali dirinya dan merelakan rumah tersebut untuk menginap.

Setiap malam beliau mencari dinding-dinding yang tidak bersimen kemudian menulis di atasnya kalimah-kalimah barakah. Jika dinding tersebut terlalu tinggi, beliau memanjat batu sepertimana yang dilakukan oleh Ibrahim A.S ketika membina ka’abah bersama anaknya, Sulaiman A.S.

Dengan penuh keiklasan, beliau memulakan contengan pertama. Lafaz barakah terus diukir satu persatu. “Ikhwan Muslimun” Sebesar mungkin, supaya dilihat ramai orang. Kadang beliau menggunakan teknik khat thuluth, kadang farisi, kadang nasakh, kadang riq’ah, kadang diwani. Pada bawah tulisan tersebut ditambah “Dakwah kepada kebenaran, kekuatan dan kebebasan”. Yang pastinya, tulisan beliau cantik-cantik walaupun tidak pernah belajar secara formal. Mungkin ini kelebihan miliknya yang Allah berikan.

Pernah suatu ketika Dr. Mahmud ‘Assaf mengajaknya bekerja dengan membuat kaligrafi arab di syarikat pengiklanan miliknya bagi membolehkan beliau bekerja di siang hari, tetapi ditolak dengan baik atas alasan beliau tidak pandai menulis di atas kertas. Beliau hanya tahu menulis di dinding-dinding sahaja. Mungkin juga beliau tidak mahu dikenali ramai. Mungkin.

Mural tidak berlesen ala-ala graffiti yang beliau tulis sendirian begitu besar kesannya kepada masyarakat. Setiap ahli Ikhwan yang lalu, pasti berasa gembira dengan ‘projek’ tersebut. Susuk tubuh beliau sukar dikesan kerana sifatnya yang sentiasa ke sana-sini. Namun, jika mahu berjumpa dengannya, beliau akan berada berhampiran dengan pintu pejabat Imam Hasan Al-banna antara waktu Maghrib hingga Isya’.

Rentetan daripada hasil seni beliau, ramai mula bertanya “Siapakah Ikhwan Muslimun?”. Ikhwan Muslimun mula dikenali. Buktinya, Markaz Am Ikhwan Muslimun diziarahi oleh orang ramai terutama pada Selasa bagi memperdengarkan Hadith Thulatha’ yang disampaikan sendiri oleh Imam Hasan Al-banna. Maka telah datanglah pertolongan daripada Allah dan berbondong-bondonglah manusia mengikat janji setia, berbaiah untuk tidak lagi melakukan kemungkaran secara terang-terang mahupun sembunyi, bertaubat atas segala perbuatan yang bercanggah dengan agama.

Kadang-kadang tertanya juga atas semangat apakah beliau sanggup berkorban, berhijrah dan menghabiskan masa bekerja dengan pekerjaan yang tidak pernah diketahui umum.

“Tiada bumi yang menyekatnya, dan tiada azab yang menakutkannya.”

Mungkin kata-kata hukama’ ini menjadi dorongan beliau meneruskan kerja mulia tetapi tidak dipandang manusia. Tiada manusia yang mampu melakukannya melainkan jika ianya sudah berada di puncak keikhlasan. Pastinya setiap amalan walau dianggap kecil atau remeh, dipandang besar beliau dan dibuat sepenuh hati. Hakikat keikhlasan mengatasi percaturan manusia yang terbatas. Boleh jadi amalan kecil jika dibuat dengan penuh keikhlasan dan kesungguhan lebih afdhal dan diterima Allah berbanding Tuan Presiden yang menjaga negara dan rakyatnya.

Beliau yang dimaksudkan adalah Ustaz Muhammad Al-banna. Walaupun beliau bukanlah kerabat Imam Hasan Al-Banna secara dekat, tapi hatinya dan amalannya tetap akur dengan perjuangan Ikhwan Muslimun. Beliaulah Jundi Majhul.
......................



KERANA ALLAH SEBAGAI MATLAMAT!

يقول الإمام الشهيد حسن البنا – رحمه الله :
إن أعز ما يملك الإخوان ، هو ذلك الجندي المجهول ، الذى يبذل أقصى ما فى جهده ، وينفق أكثر ما فى جيبه ، ويضحي بأغلى وقته . فإذا حضر لم يُعرف ، وإذا غاب لم يُفتقد ، يتعمد البعد عن الشهرة والأضواء ، قليل الكلام كثير العمل ، يؤمن أن له رباً يذكره فى ملأ  هو أفضل من الأرض ومن عليها ، رب يحب من العمل ما كان خالصاً 
Berkata Imam Syahid Hasan Al-Banna - rahimahullah:
"Sesungguhnya mutiara termahal dimiliki oleh Ikhwan ialah jundi majhul itu, yang berusaha sehabis kudratnya, yang menginfaqkan melebihi dari apa yang ada di dalam poketnya, yang berkorban dengan waktu paling berharga yang dimilikinya. Kehadirannya tidak diketahui. Ketiadaannya tidak disedari. Dia sengaja menjauhkan diri dari menjadi popular, sedikit cakapnya, banyak amalnya, dia beriman bahawa baginya ada tuhan yang akan mengingatinya bersama golongan yang lebih afdhal dari bumi dan segala isinya, tuhan yang suka terhadap amalan selama mana ia dilakukan dengan keikhlasan".

No comments:

Facebook Blogger Plugin: By RNHckr.com

Post a Comment