Saturday 14 December 2013

Selepas 112 tahun, Kaherah diselaputi salji.

Seharian berada di luar. Walaupun cuaca buruk, hujan renyai-renyai tak henti, suhu pula yang agak-agak hampir capai takat beku, nun di satu sudut celah bangunan seorang mak cik tua sedang terketar-ketar kedinginan. Masih tabah mencari sesuap rezeki dengan meminta sedekah dan menjual tisu. Dengan pandangan berat, hanya mampu mendoakan dari jauh, semoga mak cik itu mendapat pahala sabar.


Satu sudut lagi, ramai kanak-kanak di kem pelarian syiria di Turki dan di kem-kem pelarian lain mati akibat kesejukan yang teramat sangat terutama di negara-negara yang teruk dilanda ribut salji. Sedang saya hanya berjuang melawan sejuk tak sampai beku, dan mereka melawan untuk terus hidup dengan cuaca begitu.

Semoga rakyat Malaysia terus berjiwa besar dan tabah dalam menghadapi cuaca sejuk ini. Tiada alasan untuk tak ke kuliyah esok.

Sedih tapi bersyukur. Walaupun bandar Rehab yang jaraknya dalam 10km dari rumah saya, tapi Rehab penuh salji, kawasan sekitar rumah saya pula penuh air hujan, tetap bersyukur sebab yang ni pun dah SEJUKKKKKK SANGAT, lagi la kalau salji!...

Insya allah, kalau dah rezeki tak kemana punya.


No comments:

Facebook Blogger Plugin: By RNHckr.com

Post a Comment